Zijn goede voornemens wel zo goed voor ons?

Elk jaar had ik goede voornemens. Afvallen, stoppen met roken, stoppen met pleasen, noem maar op. Ik had vaak dezelfde goede voornemens. Het lukte mij alleen niet om deze goede voornemens om te zetten in blijvende veranderingen. Ik ging weer snoepen, weer roken en voor mezelf opkomen was verder weg dan ooit.

Ik voelde mij een mislukkeling want ieder ander lukte het wel, toch?

Waarom lukt het mij nu wel om goede voornemens te realiseren?

Goede voornemens aan het begin van het nieuwe jaar zijn mooi en fijn als je ze haalt. Maar hoeveel mensen hebben een blijvend resultaat? Uit eigen ervaring weet ik hoe vervelend het is om elke keer je voornemens niet waar te maken. Het demotiveerde mij en ik voelde mij een loser.

Nu verander ik op elk willekeurig moment en behaal ik mijn doelen. Dit lukt mij mede door onderstaande tips:

1. Het is een excuus om niets te doen.

Ik vond voornemens ook wel makkelijk. Voor een paar weken of soms paar maanden lukte het om te stoppen met snoepen, maar daarna begon ik weer. Tja ik dacht dat komt volgend jaar wel weer. Ik stelde het uit en ging gewoon weer snoepen. Ik had de rest van het jaar om weer los te gaan. Dus als je iets wilt,  waarom dan uitstellen of wachten op het nieuwe jaar?

2. Zorg dat je doelen stelt die haalbaar zijn

We hebben niet voor niets elk jaar weer dezelfde voornemens of doelen. Als jij je doel niet haalt dan stel je blijkbaar een doel dat niet haalbaar is. Ik begon mijn doelen kleiner te maken. In plaats van niet meer snoepen nam ik de eerste stap door geen frisdrank meer te drinken. En dat doel haalde ik wel en gaf mij vertrouwen. Zorg dan ook voor haalbare doelen, dus verklein je huidige doelen eens.

3. Doe je het voor jezelf of voor een ander?

Voornemens kunnen ook voortkomen uit (groeps)druk. Zo vonden veel vrienden dat ik moest stoppen met roken. Dat lukte niet, zeker niet tijdens mijn scheiding. Ik had elk jaar het voornemen om te stoppen met roken, maar dat was niet wat IK wilde. Ik stopte dan ook met dit voornemen. Dus bekijk eens of jouw voornemen iets is wat jij wilt of dat anderen jou dat misschien wel aanpraten.

4. Bekijk je voornemen eens vanaf een andere kant.

Ik rookte en wilde uiteindelijk vanuit mezelf stoppen, maar waarom rook ik eigenlijk? Roken was zo gewoon en ik wist niet waarom ik het deed. De volgende vraag was voor mij uiteindelijk cruciaal: Waarom rook ik?

Ik kwam er achter dat ik rustiger werd door het diep in en uit ademen en daar had ik geen sigaret voor nodig. Ik stopt per direct en nooit meer aangeraakt. Het vanaf een andere kant bekijken kan je wel eens meer helpen dan het hebben van goede voornemens.

5. Geef aan wat je eigenlijk wilt

Het aangeven dat ik wil stoppen met snoepen is een mooie start, alleen wat wil ik eigenlijk bereiken? Met snoepen maakte ik mezelf ongezond. Want suiker is heel ongezond en verslavend (*1). Wat ik eigenlijk wil is gezond leven en dat stimuleert mij meer dan wat dan ook. Dus bekijk eens wat jij eigenlijk wilt en ga op pad om dat te behalen.

Let op! Het is wel een langere route, maar zorgt voor blijvende verandering.

*1. Kijk maar eens op: https://www.eoswetenschap.eu/voeding/suiker-verslavend-feit-fabel

6. Wat is de oorzaak?

Dit is een groeiproces en best lastig, maar ik wil het je niet onthouden.

Door coaching begon ik te zien dat er vaak onbewuste oorzaken zijn waarom we iets doen. Zo realiseerde ik mij dat ik veel moest snacken om een leegte in mezelf te vullen. Ik bleef snacken totdat ik mij realiseerde dat ik dacht dat dit het enige was in mijn leven waar ik controle over had. Doordat ik steeds bewuster leef  krijg ik ook steeds meer controle over mijn leven, met tot gevolg dat ik minder snacks eet.

Het vinden van de oorzaak kan zorgen dat je de brandhaard dooft en dat je niet brandjes gaat blussen met elke keer die ‘goede’ voornemens.

Deze 6 tips werken voor mij en ik hoop ook voor jou. Het is soms best lastig om met deze tips aan de slag te gaan en ermee bezig te blijven. Er kunnen momenten zijn dat jij je gaat afvragen waar je mee bezig bent of wilt stoppen. Dat is logisch en gun jezelf de ruimte om dit te voelen en om eventueel te stoppen. Dan komt het op een ander moment wel. Zo heb ik mijn weg gevonden hierin.

Dus gebruik wat je wilt gebruiken en oefen hiermee.

Ik ben zeer benieuwd wat deze tips voor jou doen. Dus plaats gerust je ervaringen bij deze blog. Mocht je interesse hebben om meer blogs van mij te lezen, meldt je dan aan met onderstaande knop.

(Ik mail jou alleen als ik een nieuwe blog heb.)

Category
Tags

1 Reactie

  1. Goede tips en zeer herkenbaar; als anderen je iets aanpraten werkt het juist averechts.
    En met kleine stapjes naar je doel toe, als je er zèlf achterstaat, werkt wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *